trädgårdsdagen

Trädgårdsdag 18 augusti 2018

Slottslängorna 10:00-16:00

Årets tema är: Trädgårdsglädje

Ca.80 utställare av trädgårdsprodukter.

Föreläsningar:

11:00-12:00  Lena Drameus-Åberg

och hennes make Kjell Åberg pratar om en
”Levande trädgård för sinne och smak”

som inspirerar till odling av ätbart och njutbart i trädgård, koloni och balkong.
Lena är trädgårdsinspiratör och författare med lång erfarenhet från plantskola
i Öja, utanför Ystad, där de driver Åbergs Tädgård & Café.
 www.abergstradgard.com
Lena har bl.a. ofta medverkat i SVT:s ”Gröna Rum”. Nu skriver hon romaner med odling, mat och kärlek som tema.
Kjell trädgårdsmästare av tradition och intresse på 145-åriga Åbergs Trädgård.
Även författare till den lättsamma odlings och receptboken ”Gröna sidan upp!”

Kl.14.00-15:00  Peter Bengtsson berättar om sina öden och äventyr:
Vi får följa med på en hissnande trädgårdsresa i Peter Bengtssons märkliga och mustiga trädgård. Skapandet av platser som vingården, påfågelburen, de tre växthusen samt den stora stickade klänningen runt det gamla fina bok-trädet.
Med fantasi och kreativitet odlar Peter (känd från Trädgårdskampen i SVT) och hans fru deras 3000 kvm stora trädgård, den ockuperade fruktodlingen utanför samt även byns rondell.
Kom och lyssna på en trädgårds-extremist i högform, nu blir det inspiration.

Besök öppna trädgårdar:

TRÄDGÅRD I STÄNDIG FÖRÄNDRING  Anne Nilsson, Sissebäcksvägen 51, Valje Sölvesborg Trädgården är lite kuperad och lite större än en normal villatomt, belägen cirka 1 km norr om gamla E22:an i Valje. Här hittar man många sittplatser med möjlighet till vila och avkoppling. Parkera vid Valje Rökeri.
GRÖNSKANDE TRÄDGÅRD ÅRET RUNT Birgitta Liljedahl Andersson och Eric Andersson Storgatan 9, Bromölla Birgitta och Erics trädgård består av sju grönskande trädgårdsrum som är formade av stenpartier och vatten. Mottot är att njuta av en grön trädgård året runt. I trädgårdens rum finns japanska lönnar, pagodkorneller, rhododendron, pieris, kalmia, dvärgbarrväxter, orkidéer, perenner och mycket mer.
NYTT LIV I GAMMAL TRÄDGÅRD Lina Campbell och Jan Lindell, Västranäsvägen 113-7, Sölvesborg Välkommen till ”Kerstins trädgård”! En trädgård som man försöker vårda, förvalta och försiktigt förnya. De gamla fruktträden och buxbomen, som alla är sticklingar från grannens moderplanta, ger trädgården karaktär och struktur. Här vistas man i trädgården från vårvinter till sen höst och avslutar odlingsåret med julaftonens beskärning av vinstocken i växthuset. Trädgården präglas mer av liv än perfektion. Den har utrymme för odling, fågelsång, fest, lek och en och annan koja.
MORMORSTRÄDGÅRD I LJUNGAVIKEN Charlotte Pettersson, Mandelblomsvägen 9, Sölvesborg I Ljungaviken, Sölvesborgs nya stadsdel, har Charlotte lyckats skapa en lummig grön oas på endast tre års tid. Charlotte har en stor passion för trädgården och det märks, här samsas rosor och blomster inspirerad från den klassiska mormorsträdgården, i en harmonisk färgskala som stämmer väl med husets karaktär. Här finns även plats för barn och lek, och ett mindre trädgårdsland.
MER INFORMATION OCH VÄGBESKRIVNING  till de öppna trädgårdarna finns i vår bod vid Slottslängorna. OBS! Trädgårdarna håller öppet ända till kl 18.00. VÄLKOMMEN!
HÅLL UTKIK EFTER EKLÖVET SOM VISAR DEN ÖPPNA TRÄDGÅRDEN

Nyheter för 2018!

En nyhet för Trädgårdsdagen 2018 är att vi i år arrangerar en ny form av konstutställning. Inne i Slottslängorna säljer vi konst till förmån för välgörenhetsarbete, i samarbete med Sölvesborg Lister Rotaryklubb. Här kan du köpa konst som någon annan inte längre vill ha, eller har plats för.

Låna ett frö Har du fina fröer hemma? Ta med dem och lämna i bibliotekets monter i Slottslängorna så bygger vi upp en fröbank till ”Låna ett frö” som vi startar i höst på Biblioteket. Kom bort till oss så berättar vi mer!

Barnaktivitet – gör ditt insektshotell Låt barnen få skapa sitt eget insektshotell som lockar nyttiga pollinerare till trädgården. Arrangör: Scouterna.

Lämna in shoppingkassarna Tycker du det är tungt att bära? Låt scouterna ta hand om dina växter och dylikt mot en liten ”garderobsavgift”medan du vandrar runt bland  utställarna. Arrangör: Scouterna

Barnaktivitet – pyssla med Caroline Malmsjö Kom till glashyttans lokaler där alla barn får möjlighet att prova på olika kreativa aktiviteter med proffspysslaren Caroline Malmsjö.

15 % rabatt på boende i Sölvesborg
Vill du uppleva mer av Sölvesborg? Vi erbjuder dig 15% rabatt på din bokning under perioden 17-19 augusti. Uppge koden ”trädgårdsdag” när du bokar ditt boende hos någon av våra samarbetspartners.

Tredenborgs camping (Boende i Glamp-tält, campingplats eller stuga)
Bokning: 0456-12116 eller info@tredenborg.com

Hälleviks Camping
Bokning: Tel. nr: 0456-527 14 eller  info@hallevikscamping.se

Villa Orion
Bokning: 072-30 60 707 eller villaorion@live.se

Alholmens bad
Bokning via 0707-776515

Stadshotellet i Sölvesborg
www.sbgstatt.se
Bokning:  Telephone: +46 456 109 10   eller info@sbgstatt.se

Norje Boke Camping
Bokning: www.norjebokecamping.com/campingbokning/

Se hela programmet här:

Bilder från Trädgårdsdagen 2017.

Foto: Lina Karna Kippel

SÖLVESBORGS TRÄDGÅRDSFÖRENING