INSPIRATIONSDAGAR

MÄSSOR & Andra arrangemang

OBS! kolla så att arrangemanget inte ställts in på gruind av coronaviruset. Vi har gjort notis på de arrangemang vi hittat.

7-10 maj: Lisebergs trädgårdsdagar INSTÄLLD!http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Tradgard-och-kultur/Tradgardsdagarna/
16-17 maj: Österlen Garden Show FRAMFLYTTAD TILL DEN 12-13/9 www.osterlengardenshow.se/
28-31 maj: Malmö Garden Show FRAMFLYTTAD!www.malmotown.com/malmogardenshow/ Bromölla Buss anordnar resa 29/5
29-31 maj: Hem & Trädgårdsmässa Wapnö Gård INSTÄLLD1
www.wapno.se/matboendeevenemangmaessor/maessor/hem-traedgaardsmaessa-2020/
14 juni: De vilda blommornas dag http://svenskbotanik.se/dvbd/
28 juni: Tusen Trädgårdar www.tradgardsriket.se/
15 aug: Sölvesborgs trädgårdsdag www.solvesborgstradgardsforening.se
23 aug: Trädgårdsdag på Bäckaskogs slott http://www.kristianstadstradgardsforening.se
28-30 aug: Den stora trädgårdfesten på Sofiero https://sofiero.se/event/den-stora-tradgardsfesten-2020
19 sept.: Bräkne-Hoby trädgårdsförenings skörde- och växtmarknad, Svenmanska parken
11 okt.: Trädgårdsvisning Stueg. 7 Näsum (ej handikappanpassat)

KURSER

Gå på kurs hos Åke Truedsson:

Odlingskurs
Kom med och lär dig om grunderna för en lyckad ekologisk odling, om jord, gödsling, sådd, plantuppdragning, förodling, djupsängar, mm. En del plantor finns att köpa.
Kursdatum söndag 15/3 2020. Kursen beräknas ta 2,5 timmar och sker inomhus + utomhus. Kursavgift 50 kr inkl. fika.

Tomatkurs
Ni är alla välkomna den 25/4 och 26/4 2020 för tomatkurser.  Allt för att lära för att lyckas bättre med din odling och höra senaste tomatnytt eller köpa plantor mm. Kursen beräknas till 2,5 timmar. Kursavgift 50 kr inklusive tomatsoppa och kaffe, te, saft. Plantor finns att köpa.

Sparriskurs
Ni är välkomna söndag 10/5 2020 då har vi plantor till försäljning av bästa sorten och vi lär er odla stor god mjäll sparris i mängder. Kursen beräknas till 2 timmar. Kursavgift 50 kr inkl. fika och sparrissoppa.

Hälsokurs.
Ni är alla hjärtligt välkomna på en ”hälsokurs med ekologisk odling av nyttigheter” hos mig söndag den 14/6 2020. Kursen omfattar vad som är nyttig mat och vad kan vara farlig mat, hur vi kan påverka våra liv. Dessutom odlingsgrunder för ekologisk odling, djupsängar, jord, gödsling mm och vi tittar på mina odlingar och jag berättar hur jag lyckas med odling och lång skördesäsong. En del frön och produkter till hälsosamt liv. Kursavgift 50 kr inkl hälsofika. Kursen tar ca 2,5 tim.

Havtornskurs
Ni är välkomna söndag 9/8 2020 för att lära om det mycket nyttiga bäret havtorn, sorter, odling, provsmakning mm. Vi har plantor till försäljning av bästa sorterna. Kursen beräknas till 2 timmar. Kursavgift 50 kr inkl. fika och provsmakning.

Vitlökskurs
Vitlökskurser 22-23/8 2020 då man får lära sig alla odlingsknep för att kunna odla gigantiska klyftor och lökar och dessutom kan se och köpa av mitt sortiment från Ryssland, Sibirien, Kina och andra platser i världen. Jag har ca 90 sorters vitlök och en del andra intressanta Allium och kanske lite annat. Kursavgift 50 kr inkl fika och provsmakning med vitlök. Kursen tar ca 2,5 tim.

Äppelkurs
Den 4/10. Provsmakning föredrag om historia, bra sorter, ympning och användning. Kursen tar ca 2 timmar. Kursavgift 50 kr inkl provsmakning av äpplesorter och vår äppeljuice.

Kivikurs
Det är tråkigt att vi inte utnyttjar möjligheterna att odla detta mycket goda bär. Därför har vi en kurs i kiviodling utomhus hos oss den 11/10 2020. Ni får lära er om odling och skörd, vi har naturligtvis provsmakning och jag har plantor och kiwi att sälja.Perenna Grönsaker
Den 25/10 2020 har vi en ny kurs om perenna grönsaker. Vi lär hur man odlar och tar om hand om dessa grönsaker.  Kursavgift 50 kr inkl fika och någon provsmakning. Kursen tar ca 2 tim.

Hälsokurs.
Ni är alla hjärtligt välkomna på en ”hälsokurs med ekologisk grönsaksodling” hos mig söndag den 15/11 2020. Kursen omfattar vad är nyttig mat och vad kan vara farlig mat, hur kan vi påverka våra liv. Dessutom odlingsgrunder för ekologisk odling, djupsängar, jord, gödsling mm och vi tittar på mina odlingar och jag berättar hur jag lyckas med odling och lång skördesäsong. Kursavgift 50 kr inkl hälsofika. Kursen tar ca 2,5 tim.

Anmälan till kurserna sker på telefon 0708-361543 från 1/3 kvällstid kl 19-21. Ni är mycket välkomna. Bor i Södra Håslöv söder om Vellinge i Skåne. Avfart nr 6 från E6 vid Håslöv, t.h. mot Räng, efter 20 m th mot Ängavallen efter ca 120 m t.v. på Forshällavägen, grusväg, kör 450 m. Gård t.v. Ni passerar gammal väderkvarn där gården startar.

RECEPT
Var du med på årsmötet och lyssnade på Tinas inspirerande föredrag och smakade hennes bröd och röror? Tina delar frikostigt med sig av sina recept till oss:

SÖLVESBORGS TRÄDGÅRDSFÖRENING
Tenorvägen 5056